Waarom de horecabranche blijft groeien
De horeca-branche blijft gestaag doorgroeien.Leestijd: 2 minutenWe hebben het afgelopen jaar te maken gehad met een flinke inflatie en het lijkt er niet op dat onze koopkracht in het komende jaar zal stijgen. Toch blijft de horeca-branche gestaag doorgroeien. Terrassen zitten in de zomer altijd vol, bezorgservices werken zich een ongeluk en er is zowat een permanent personeelstekort. Wat is het succes van de horeca en hoe gaat dat er in de toekomst uitzien?
De groei van de horeca
Het afgelopen jaar hebben alle branches binnen de horeca een hogere omzet behaald dan het jaar daarvoor. We zetten de cijfers even voor je op een rijtje. Bezorgservices spannen de kroon met een stijging in omzet van 17%. Fastfoodketens staan op de tweede plek met een stijging van 10%. Restaurants hadden afgelopen jaar een stijging in omzet van 9%, voor cafés is dat 4%. We zien dus dat alles wat makkelijk en snel is erg populair begint te worden. Ook de groothandels in horeca zien een stijging van de omzet en een hogere verkoop van artikelen als een saladiere of een oven.
Trendgevoeligheid
Voedsel zal altijd onderhevig blijven aan mode en de horeca speelt hier slim op in. De laatste jaren komen er bijvoorbeeld ontzettend veel nieuwe tenten bij die concepten als shared dining aanbieden. Ook de Aziatische keuken wordt steeds populairder, daarmee bedoelen we niet de lokale Chinees, maar het meer verfijnde Aziatische eten. Het is ook steeds meer een trend om fastfood om te toveren tot een veganistische of gezondere variant. Trends van sociale media worden opgepikt door horecazaken, die hiermee ontzettend veel nieuwe klanten weten te winnen.
Bezorgservices
Waar je vroeger alleen Chinees of een pizza aan huis kon laten bezorgen, is dat tegenwoordig wel anders. Bijna alle restaurants hebben tegenwoordig een partnerschap met een bezorgdienst of de mogelijkheid tot het bezorgen van (een deel van) de kaart. Een ontzettend slimme zet, want hiermee kunnen mensen ook thuis genieten van hun favoriete restaurant en hoeven ze niet helemaal de deur uit. Restaurants worden hierdoor steeds meer onderdeel van het dagelijks leven. Geen tijd om te koken? Veel mensen gaan niet langer voor de kant-en-klaar-maaltijden bij de supermarkt, maar laten hun favoriete maaltje bezorgen. De mogelijkheid tot bezorgen is waarschijnlijk de voornaamste oorzaak van de groei van de horeca.
De toekomst
De verwachting is dat de horeca komend jaar minder hard door zal groeien dan in het jaar hiervoor. Gemiddeld zal de omzet ongeveer met een procent stijgen. Een beetje mager ten opzichte van 2024. Ook wordt niet verwacht dat er in het komende jaar een eind zal komen aan het personeelstekort. 2024 zal dus niet een gloriejaar worden voor ondernemers in de horeca, maar ze hebben daarentegen ook helemaal niets te klagen.